Oplevelser med at flyve, Liszt, fadervor, rejsepoesi og tunneller på jernbanen

1-andersen-jernbanen

“H.C. Andersen” på vej i en 2. klasse jernbanevogn. Set på jernbanemuseet i Odense.

Andre oplevelser på jernbanen

– H.C. Andersen er på rejse i England  den 10. juli 1847 og skriver om oplevelsen i sin dagbog. De for til jernbanen, i en by som lå halvvejen fra Dover. Det var den første jernbane i England. H.C. Andersen skulle på,  Taylor var hans pilot. De var det hurtigste
“Train” …  De fløj, så at i de tog de mødte løb bogstaveligt hatte og hoveder i hinanden, når man så. Stakitter blev til susende vifter. Ved Greenwich kom forskellige tog fra sideveje, så at det var et under vi ikke løb på . De kom til sidst over huse og tage ind i London.

– I En Digters Bazar skriver H.C. Andersen om jernbanen flere steder: Den der beundrer kunsten i teknisk færdighed, må bøje sig for Franz Liszt som har ladet tonerne bruse gennem maskinernes store verdens by og som en københavner har sagt “hans fingre er lutter Jernbaner og Dampmaskiner,” hans geni er større  end alle jernbaner om jorden.

– Fra dagbogen 17.nov. 1840. På jernbanen fra Augsburg til München, det går opad 228 Fod, dette og den stærke storm var det
vel, som gjorde at farten ikke var meget større end en ret ypperlig vognkørsel.

– Lørdag den 3 Juli. 1841. I Omnibus kørt ud til jernbanen. Omtrent 2½ Thaler kostede anden plads. Mark og enge tæt ved, for forbi, som en stærk rindende flod. En herre fra Prag fandt, at ved jernbanerne var al rejsepoesi borte. Det finder H.C. Andersen ikke, da han netop på disse oplever en storhed hos den menneskelige ånd, der lader ham ane Gud og det er dog i ham al poesi går op.

Den 2. marts 1843. Kørt til jernbanen på første plads. H.C. Andersen var dog lidt højtidelig om hjertet. Nu sad han på ilddragens ryg og
måtte holde fast thi det gik gennem jorden. Næsten tre kvarters vandring er den første tunnel. Vi fløj den igennem på tre minutter, det var sort Nat. H.C.. Andersen læste 6 gange sit fadervor før vi var ude. De to følgende tunneler er mindre, men dog større end den mellem Dresden og Leipzig. Det blev mørk aften, Ilden lyste på den hvide sne, snart fløj vi paa lette jordvolde, snart mellem dybe kløfter.  Forbi fabrikker hvor ilden glødede.

H.C. Andersen og jernbanen

H.C. Andersen var en person, der rejste meget rundt i Europa og i 1840 rejste han for første gang med tog. H.C. Andersen oplevede på krop og sjæl togrejserne. Han var begejstret for det nye tekniske vidunder, men samtidig ydmyg og nervøs. På de nedenstående sider om jernbanen og H.C. Andersen kan du få et indblik i hans oplevelser, følelser og tanker. Kilder: Jernbanemuseet Odense, H.C. Andersens Dagbøger kb.dk, HCA-brevbase SDU.dk og Lars Bjørnsten.

Sider:  0   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10