H.C. Andersens tegninger til Otto Zinck “Indespærret”

H.C. Andersens tegninger til Otto Zinck “Indespærret”

Temaet her er forholdet mellem kvinde og mand. Kjeld Heltoft skriver herom i “H.C. Andersens tegninger til Otto Zinck 2. Andelsbogtrykkeriet i Odense . 1972″. : “Det gamle motiv med figuren i flasken havde Andersen stiftet bekendtskab med allerede i sin barndom, da hans fader læste 1001 nats eventyr for ham i Munkemøllestræde, og i den Serapionklub, hvor han sammen med Carl Bagger og Fritz Petit dyrkede E. T. A. Hoffmanns digtning, er det blevet uddybet yderligere. Hovedpersonen i “Der goldene Topf”, Anselmus, bliver straffet ved anbringelse i en flaske. Sidste periode i 9. Vigilie lyder: “Ach! er sass in einer wohlverstopften Kristallflasche auf einem Repositorium im Bibliothekzimmer des Archivarius Lindhorst” ( J.P. Keld i læserbrev i “Politiken” 28.9.1969).

Når Carl Bagger 1827 tegner sig selv i en flaske i et brev til Andersen, er der næppe tvivl om, at det er under inspiration af det fælles forebillede, men Andersen forandrer motivet radikalt ved at tilføje kvindeskikkelsen, og da tegningen er blevet til i den tid, hvor forelskelsen i Riborg Voigt dominerede hans forestillinger, må man med sikkerhed sige, at det feminine indslag symboliserer hende. Så vidt det kan ses af fotografier er der også en vis lighed i profilen mellem brunetten fra Fåborg og den svævende engel.

Ved sin drejning af motivet har Andersen gjort korrespondancen mellem den indespærrede og den tilbedte til hovedsagen. I øvrigt giver den ekspressive tegning en meget præcis karakteristik af hans situation. En instinktiv viden om hans kommende bane synes at have lammet den praktiske vilje i forbindelse med forelskelsen. Det har nok ikke været ret længe, han spekulerede på at læse til præst for at kunne stifte familie, og i sit erklæringsbrev fraråder han hende også nærmest at tage ham.

 Oversigt over H.C. Andersens tegninger til Otto Zinck 1830-1835

Foto: Lars Bjørnsten Odense