“H.C. Andersen Julemarked” er blevet til “Eventyrligt julemarked” i H.C. Andersens Odense

Sådan så det ud i 2004 da Odenses første julemarked så dagens lys! – dog med  en påskrift juni 2020.

Lidt historie om H.C. Andersen Julemarkedet 

H.C. Andersen Julemarked i Odense har fået dødsstødet og hedder nu Eventyrligt Julemarked. Dette er sket efter at Odense Kommune har valgt, at “privatisere” julemarkedet. Oprindelig gik Odense Kommune og H.C. Andersen Fonden ind og støttede projektet med H.C. Andersen Julemarked for at promovere H.C. Andersen og hans eventyr.

Ifølge fyens.dk i 2003 var det Torben Iversen, der fik den gode idé efter bl.a. et besøg i Tyskland, Fyens.dk skriver bl.a. “Hele H. C. Andersen-kvarteret skal illumineres, der kommer telte op, hvor folk kan lune sig, handelsboder og eventyroplæsninger, fortæller Torben Iversen. Det er Odense Bys Museer, der skal administrerer fondspengene til julemarkedet, og de vil selvfølgelig være med” og det skulle finde sted 6. december, den dag H.C. Andersen blev æresborger i Odense.

Intensionerne er store for at promovere og brande “H.C. Andersen” både som nationalt og internationalt” ikon. Dette er  der efterfølgende på diverse foredrag m.m. gjort opmærksom på var en af strategierne.

Ved åbningen af HC Andersen Centret i Odense 2013 problematiserede daværende rådmand Steen Møller spørgsmålet om H.C. Andersen var for dominerende. Nej, var svaret og Odense skal formidle ved at lege med kulturarven, på den måde gør vi det aktivt for byen. Konstant skal vi spørge om H.C. Andersen er relevant i “hin” projekt! – I julemarkedet var H.C. Andersen ved at forsvinde. Nedsæt et juleakademi, der skal fortælles historier. Vi skal bruge H.C. Andersen med omtanke og kvalitet. Spørgsmålet er om det er sket med navneændringen. Det at  “H.C. Andersen Julemarked” er blevet til “Eventyrligt julemarked” godt nok med tilføjelsen i H.C. Andersens Odense er vel ikke en styrket branding af H.C. Andersen, måske mere en erkendelse af at man ikke var i stand til at brande H.C. Andersen.

Nu har Odense Kommune i en pressemeddelelse fra juni 2020 så bekendtgjort  at “…. Nu kan vi – og alle andre – glæde os over, at julemarkedet fortsætter i de kommende tre år i det nye navn Eventyrligt Julemarked, fordi Odense Kommune med en navneændring har ønsket at signalere, at markedet nu er på nye hænder. Desværre har man samtidig solgt ud af brandet “H.C. Andersen” til fordel for ordet “Eventyrligt” som kan forstås meget bredere og som reelt ikke har noget at gøre med forfatteren. Det vil dog efterfølgende vise sig, hvor meget H.C. Andersen , der er over det nye eventyrlige julemarked

Det er organisationen SPIS! Odense Food Festival, som skal varetage julemarkedet de næste par år.  Den nye organisation har ifølge facebook visionen ” SPIS! fejrer vores fynske og daske mad- og måltidskultur og bringer mennesker sammen på tværs af alder, etnicitet og uddannelsesgrad ….”   Leder af SPIS! Tine Gudrun Petersen, siger, at de glæder sig helt vildt til at lave et eventyrligt julemarked i Odense, hvor lækre madboder, lokale kulturaktører, kunstoplevelser og små events danner rammen om to hyggelige december-weekender.

Jeg kender ikke deres koncept, men glæder mig til at se, hvilke ideer de har til det fremtidige “Eventyrligt Julemarked”. Det er blot lidt sørgeligt, at H.C. Andersen, som tema tilsyneladende er røget helt ud af ligningen for et kommende julemarked.

Lars Bjørnsten 5. juni 2020

NB: I fyens.dk oplyses 28.10.20,  at julemarkedet i 2020 er aflyst.

Se mere om: “H.C. Andersen Julemarked” her!