HCA Festivals 2016: Tingkærskolens udstilling

Tingkærskolens udstilling i 2016 

I forbindelse med H.C. Andersen Festivals 2016 har der været en inspirerende udstilling i kunstbygningen Filosoffen i Odense udført af elever fra billedkunstklasser fra skoler i Odense Kommune. Der var udstillet værker i relation til emnet: “Fantasi og evnen til at forudse der uventede”. Eleverne har skulle beskrive proces og produkt i forbindelse med projektet. Her på sitet bringes eksempler på de mange fine kunstværker, som eleverne har lavet.

Skole: Tingkærskolen  Klasse: 5.B

1. Hvad har været jeres overordnede projekt? Vi har arbejdet med papirklip. Egentlig var det meningen vi skulle arbejde med linoleumssnit, og tog derfor udgangspunkt i papirklip i hvidt og sort, for at få en fornemmelse af de grafiske virkemidler. Da vi fik buddet om at udstille på Filosoffen, slog vi straks til med vores klip, da de passede fint ind i sammenhængen.
2. Hvordan har I forholdt jer til H.C. Andersen – og temaet Fantasi og evnen til at forudse det uventede? Vi talte, at hvis man forudser det uventede, er det jo ikke uventet, så der er en selvmodsigelse i overskriften. Vi har i H.C. Andersens fortællinger ledt efter de steder, hvor eventyrene – fortællingerne tager en uventet drejning, hvor man bliver overrasket og hvor historierne adskiller sig fra folkeeventyr.
3. Hvad vil I kommunikere (sige) med jeres udstilling? Vi har bestræbt os på at finde de skæve og uventede vinkler på historierne, og lavet klip omkring de højdepunkter, der overrasker os allermest.
4. Hvilke udtryksformer ( fx grafik, tegning, maleri) og materialer har I valgt at arbejde med – og hvorfor dette valg? Klip, idet det skulle danne grundlag for linoleumssnit (grafisk udtryk), men så kom buddet fra “Filosoffen” og derfor blev det klippene. Samtidig så vi på H.C. Andersens papirklip, og blev inspireret af hans arbejder.
5. Beskriv overordnet jeres proces, Hvilke faser har I været igennem? (Hvad har I lavet og i hvilken rækkefølge). Skitser, 2. Klip , 3. Rettelser og færdig klip. Det er ikke alle børn , der har lavet skitser, men er gået i gang med at klippe direkte. Nogle gange er det lykkedes med flot resultat, men de fleste gange er det blevet noget møg.
6. Hvad har I opdaget – lært i projektet? . At selv om der er tale om klip, skal man gøre sig overvejelser om resultatet. – og billedet (klippet) skal gerne fortælle noget til tilskueren. – Det er vigtigt, at man har en god, spids og lille saks, ellers kan det ikke lykkes at klippe detaljer.
7. 2-3 citater fra elevene om arbejdet med projektet: Stine skriver: “Mine 4 svaner. jeg valgte at lave 4 svaner. fordi de er meget pæne syntes jeg selv og jeg synes at svaner er meget smukke og fascinerende, så derfor lavede jeg mine 4 svaner.”
Mine 2 svaner: Jeg troede at den ville se flot ud, men så flot er det ikke. De 4 svaner er meget pænere. I den grimme ælling tror man ikke, at det ender godt, men det gør det, og han bliver smuk.”
Mathias L: Papirklip: Den Lille Havfrue: “Da jeg hørte “HC Andersen klip” tænkte jeg med det første “Den Lille Havfrue” fordi jeg da jeg var lidt mindre så min familie altid “Den Lille Havfrue”. Jeg blev lidt forbavset over at hun var udødelig i vandet, men dødelig oppe på land”.
Fie K: Papirklip. “Da jeg startede med at klippe mit papir klip, tænkte jeg på mange af H.C. Andersens eventyr – og begyndte at klippe i papiret. Man kan kigge godt efter på papir klippet så kan man se nogle “symboler” fra de forskellige eventyr.
Noah skriver: “Jeg har valgt at skrive om kejseren pga at jeg kender den historie bedst og fordi at jeg altid har ville kende historien. Det er som en familie historie i min familie”

Se også “Den sorte svane” her!

Se mere om H.C. Andersen Festivals Odense 2016 her!