H.C. Andersen og Odense&Co

odense-co

Odense & Co. – Partnerskab for vækst” er udgivet af Odense Kommune  og her kan man læse om forskellige vækstinitiativer som er taget af Odense Kommune. Nedenstående er uddrag af de steder, hvor H.C. Andersen indgår med navns nævnelse. Alle vækstinitiativer kan nok indirekte relatere til H.C. Andersen på den ene eller anden måde.

Baggrunden for etableringen af Odense&Co.

Formålet: I tæt samarbejde med byens virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kulturliv skaber Odense&Co forudsætningerne for, at der igen kommer vækst i Odense.

Uddrag fra Odenses Vækstpolitik “Vækst med tiltrækning” .

Hvad vil vi?

Odense har i dag en lang række betydningsfulde aktiviteter på eventområdet eksempelvis H.C. Andersen Festivals… Alle de nuværende events i Odense skal vi fortsat støtte op om for at kunne markere os som en initiativrig kulturby. Men vi skal i fællesskab også videreudvikle dem, således at vi opnår det fulde potentiale og vi skal tilføje nye kulturfyrtårne, som gør Odenses eventindsats komplet.

Odense har to store kulturikoner – H. C. Andersen og Carl Nielsen. De har hver især en hel unik markedsføringsværdi, som vi skal bruge – ikke mindst i forhold til et voksende asiatisk marked. Derfor skal eventenheden arbejde med at udvikle H.C. Andersen og Carl Nielsen som Odenses førende kulturidentiteter. Virksomhedernes kendskab til H.C. Andersens navn og brand skal øges for at kunne udnytte det kommercielle potentiale.

Uddrag fra Odenses Vækstpolitik “Vækst med oplevelser”

Videreudvikle H.C. Andersen som kulturidentitet. H.C. Andersen som kulturikon skal positionere Odense både nationalt og internationalt.Vi styrker H.C. Andersens navn for at skabe og udnytte det kommercielle potentiale, som navnet har. Det skal bruges til at tiltrække virksomheder, investorer og samarbejdspartnere.

Vi forbedrer markedsføringen og samarbejdet på HCA turismeområdet og vi bygger systematisk, professionelt og kontinuerligt videre på relationer og samarbejder, der allerede er på området. Vi forstærker indsatsen for Carl Nielsen, der som et andet fynsk kulturikon også har international gennemslagskraft.

Der er indtil nu taget to væsentlige initativer 1. H.C. Andersen Festivals og 2. Tinderbox Festival Odense

Kilde: “Odense & Co. – Partnerskab for vækst” (kladde) af Odense Kommune læst på www.odense.dk 13.10.14

Lars Bjørnsten Odense 2014