Porcelænsfiguren “Prinsessen på ærten”. Gerhard Henning (1880–1967)

rc-prinsessen-paa-aerten-gh-43cm-a

Porcelænsfiguren “Prinsessen på ærten”. Gerhard Henning (1880–1967) . Fremstillet på Den kongelige Porcelainsfabrik. Figuren er 43 cm høj

Prinsessen på Ærten

Prinsessen på Ærten er i henseende til dekorationsteknik et højdepunkt i Den kongelige Porcelainsfabriks produktion. Det tager 7-8 måneder at fremstille figuren, heraf medgår alene 6-7 måneder til dekorationen. Emnet er hentet fra H. C. Andersens eventyr “Prinsessen på Ærten“, hvor forfatteren med forsonende humor, men dog med slet skjult ironi harcelerer over visse sider af samtidens opfattelse af fornemhed. Som man vil erindre, var prinsessen så ømskindet, at hun blev »ganske brun og blå over hele sin Krop« af at ligge natten over på en ært dækket af tyve madrasser og tyve edderdunsdyne r. Netop dette overbeviste enhver om, at hun var en virkelig prinsesse.

Emnet passede til Gerhard Hennings stil i hans første udviklingsstade som billedhugger, da han dyrkede det delikat forfinede og den minutiøst gennemførte detalje. Prinsessen på Ærten et hovedværk i hans første periode på fabrikken 1909-1914. I eventyret kan alting ske, og H. C. Andersens fortælling gav hans fantasi frit spillerum, der ikke begrænses til karakterisering af prinsessens næsten overjordiske forfinethed. På skulpturens talrige overflader skildres en kalejdoskopisk drømmeverden østen for solen og vesten for månen, der kunne være hentet fra 1001 Nats Eventyr. Her ses kinesiske drager, svævende persiske krigere med draget sværd, legende børn, en knælende østens rigmand, haremskvinder, alt omgivet af rig ornamentik. Prinsessen på Ærten udførtes første gang 1911. Året efter tildeltes den 1. kl. medalje på Salonen i Paris, hvor den blev alment anerkendt som et af Europas fineste porcelænsarbejder.

Gerhard Henning

Gerhard Henning var født i Stockholm, men bosatte sig fast i Danmark i 1909 og fik dansk statsborgerskab i 1931. Forældrene satte ham i malerlære, men i 1899 søgte han ind på det svenske Kunstakademis skole i Stockholm, hvor han afvistes. Efter nogen tid på en privat kunstskole rejste han i 1903 til Italien og derfra til Paris i 1904. Under et ophold i København knyttedes han til Den kongelige Porcelainsfabrik og virkede her i to perioder, 1909-1914 og 1920-1925.

Kilde: www.jamerantik.dk

 Oversigt over porcelænsfigurerne