H.C. Andersen siger: Afsted på mit livs eventyr

På vej ind i H.C. Andersens Hus

H.C. Andersen Hus er blevet forsinket med det færdige museum….. Centrale dele af oplevelsen gives gennem headsets, der ikke er til rådighed p.t., Derfor har museet trykt en guide, som sammen med den visuelle oplevelse kan råde bod på de manglende auditive oplysninger. Se mere nedenfor.

Efter at have ordnet billetten i billetkontoret begynder nedstigning ad en ca. 113 meter lang betonrampe, der snegler sig ned i dybet af “badekarret” som det store udgravede hul i jorden hed i folkemunde. På vej ned ad den biologiske rampe og H.C. Andersen universet møder man et åbent udstillingsområde og rejsen ned til dybet afbrydes af forskellige udtryk og udstillinger inden man når ned til dybet af den eventyrlige verden under jorden, hvor eventyrene opleves og formidles og for at slutte i udstillingen om H.C. Andersens eftermæle inden opstigningen ad trappen med de mange trin eller alternativt med elevatoren.

Guide:

H.C. Andersen siger: Afsted på mit livs eventyr

Rampen er den røde tråd igennem H.C. Andersens liv. Her forsøger han, at fortælle eventyret om sit liv til udvalgte illustrationer, alt imens man kronologisk bevæger sig igennem det. Problemet er blot, at det også er en museumsvært i ørerne, som har et helt andet bud på, hvad der egentlig skete. For ikke at tale om tingene. De vil også tale med, og i de forskellige tematiske rum er det dem, der udlægger teksten – som oftest ganske uenige med alle andre end dem selv. Som pen og blækhus, der skændes i Andersens eventyr af samme navn om, hvem der er ophav til ordene på papiret. Eller stormen, blæsten og solen, som skændes om retten til at fortælle eventyret “Solskinshistorier”. (Kilde: Odense Bys Museer)

Ælling

Fortæller: Hans Christian Andersen blev født den 2. april 1805 i det gule hjørnehus, Hans Jensens Stræde ….. H.C. Andersen afbryder: Jeg er ikke født i sådan en rønne! Fortæller: Men forældrene var i hvert fald skomagersvenden Hans Andersen og Anne Marie Andersdatter, giftermålet blev indgået kun to måneder før fødslen, og Anne Marie havde allerede en datter ….. H.C. Andersen afbryder: Mit liv er et smukt eventyr, så rigt og lyksageligt! (fra audioguiden)

H.C. Andersen har fortalt sin historie på et utal af måder. Igennem 3,5 selvbiografi, 156 eventyr, dagbøger, romaner, breve og meget mere. Men en forfatter er måske ikke altid til at stole på – og slet ikke en eventyrforfatter. I dette rum møder du scener fra H.C. Andersens barndomsliv i Odense. H.C. Andersen leger med sit dukketeater spindekonerne fortæller historier, vaskekonerne klager over det kolde vand i Odense Å. Men ind imellem skifter det hele karakter og blive farverigt. For historien er ganske anderledes, når det er H.C. Andersen, der fortæller om alt det, han har oplevet som barn. Fortællingen – livet i Odense – er ganske anderledes, når det er fantasien, der tager over.

Trækfugl

Fortæller: Både eventyr og flugt. Ud i verden for at opleve og suge til sig, hjem til herregårdene, væk fra småborgerskabets København og ro til at skrive! H.C. Andersen: Ude længes jeg efter Hjemmet, hjemme har jeg Trang til at flyve ud igjen. Det er en underlig Trækfugl! Natur i mig! Aldrig i ro, frem og tilbage, jeg må være født under et pendul.

H.C. Andersen var aldrig i ro, altid på vej. Men hans rejseliv havde to poler. Enten rejste han væk – ud til herregårdene, hvor maden var god, og der var ro til at skrive og tænke. Kig ind af vinduerne. Se hvad han laver derude på landet. Men nogle gange rejser han ud – ikke for finde ro – men for at opleve verden og alt det, han ikke kender. Det kan du opleve på en række skærme, der omslutter dig langs kanten af rummet. De viser en rejse ind i hans rejsetegninger bragt til live af den amerikanske kunstner Timothy David Orme. I midten af rummet finder du al hans rejsegrej og hans souvenirs fra sine rejser. I audioguiden skændes de om, hvem der er den vigtigste. Hatteæsken praler, men bliver hurtigt tavs, når de andre mobber den for at have glemt hatten tilbage i Ællinge-afsnittet. Rosenkransen påstår, den er fra Spanien, selv om den egentlig blev købt i Schweiz. Kun muslingeskallerne undrer sig: “Hvad skulle digteren dog med mig, jeg lå jo blot der i strandkanten i Skagen og passede mig selv-“.

Sommerfugl

H.C. Andersen: Jeg har gjort rede for mine uheld i kærlighed! Det var min sølle økonomi! Det var dem der forlod mig! De var for unge! Det var intet andet end venskab! Det blev kaldt upassende! De giftede sig til anden side! Kaldte mig Broder! Jeg var for gammel!

Jeg kunne jo ikke bare trylle dalere frem! Skulle jeg holde på dem, der vendte mig ryggen? Kunne jeg måske rokke ved min alder? Gøre det upassende, pasende? Forhindre deres giftemål? Vende broderskab til elskov? (fra audioguiden)

I sine unge dage lød forklaringen fra H.C. Andersen ofte, at han var for fattig til at kunne gøre sig forhåbninger om at finde et passende match. Sent i livet skriver han eventyret om sommerfuglen, som fortæller en helt anden historie: Om sommerfuglen, der ikke kan beslutte sig for, hvilken blomst den vil vælge. Ind imellem disse poler er en lang række mislykkede romantiske relationer. Og her har du genstandene fra disse, som har helt andre forklaringer end Andersen selv.

Mønterne i Sofie Ørsted montren siger, at de dog rigtignok er vigtige. Men Andersen kunne jo altså også have fortalt om sine følelser til pigen, fremfor til vinden og dagbogen. Champagneglasset er stolt over, at det lykkedes for den, alt det som brevene fra Jenny Lind ikke kunne: at få Andersen til at forstå, at han blot var en bror for hende, da Jenny i al offentlighed skålede med sin “danske bror”. Og tandbørsteskaftet pointerer blot, at selv om omverdenen så skæft til flirten mellem Andersen og den 26 år yngre balletdanser Harald Scharff, så har Andersen da stadig det flotte tandbørsteskaft i sølv, som Scharff forærede Andersen, da han til sin fødselsdag ønskede sig “slet ingenting, bare måske et tandbørsteskaft”.

Mine børn

Fortæller: Det blev aldrig hverken til ægteskab eller børn …. H.C. Andersen: Mine frembringelser er mine børn! Fortæller: Lidt af en flok må man sige (fra audioguiden)

Meget mere end bare en eventyrforfatter. H.C. Andersens liv var at skabe, give form og udtryk. Her har vi samlet hele hans kunstneriske produktion og viser den genredelt i montrer og med både originalmanuskripter og førsteudgaver, så du kan danne dig et indtryk af, hvor stor en produktion han egentlig have af eksempelvis dramatiske værker.

Spejlinger

Fortæller: … ikke alt blev modtaget med applaus, ikke alle blikke på Andersens person og værk var lige venlige …. (fra audioguiden)

H.C. Andersen bliver æresborger i 1876 og er en af  Europas største forfattere. Missionen er lykkedes, han er kommet til syne. Han bliver set. Men det at være blevet et fænomen betyder også, at alle har en holdning til ham. alle har en mening om ham. Her i dette rum har vi samlet forskellige aspekter af og blikke på Andersen. På trods af at han forsøgte at gøre et godt indtryk, så var han for mange en aparte figur. “Det hæsligste menneske jeg kender” udbrød en, mens andre hæftede sig ved hans lange, leddeløse krop. En enkelt kvinde skriver dog i sin dagbog: “Han så ret godt ud”. I en anden montre ligger alle de hårlokker og visitkortfotografier med autografer, han har foræret sine fans. Ved siden af montrerne står buster og statuer. Een af disse – den i bronze – er fra Arbejderforeningen i København. H.C. Andersen læste ofte op i foreninger og forærede dem derfor en buste, som de kunne mindes ham ved.

Mellemrum

Blækhus: Alt kommer fra mig! Mine dråber er ordenes moder! Pen: Blækbøtte! Først når jeg møder papiret opstår digtet! (fra audioguiden)

H.C. Andersens liv er lagt bag dig, og du befinder dig i et mellemrum mellem det biografiske og eventyruniverset. Her finder du tingene fra Andersens tingeventyr, som hver i sær fortæller dig deres historie. Nogle skændes for evigt som pen og blækhus. Andre, som Toppen og Bolden, taler forbi hinanden. Andre drømmer om alt det, de har været og har oplevet eller om alt det, de i virkeligheden er, hvis bare folk kunne se det.

Eventyrverdenen

Efter at have bevæget dig ned ad rampen – igennem H.C. Andersens liv – i et lineært, kronologisk forløb, åbner bygningen op i et stort rum. Herinde har vi iscenesat 12 af H.C. Andersens mest kendte eventyr, og du er nu sat fri til at gå på opdagelse i dem. Visuelt er de meget forskellige, for eventyrene rummer både det dramatiske, poetiske, farlige, overdrevne og ikke mindst det humoristiske. Størstedelen af de interaktive elementer er designet til at blive aktiveret af hovedtelefonerne og virker derfor ikke uden. Den visuelle oplevelse afslører dog spændvidden i hans eventyr og giver dig forhåbentlig en fornemmelse af, hvordan det hele kommer til af opleves, når din skygge pludselig tager magten fra dig, når det er dig, der skal overbevise prinsessen i Klods-Hans, når du er havfruen, der længes mod et sted deroppe, eller er det dig, der er på tinsoldatens rejse.

Museet håber, at du vil vende tilbage og se det færdige resultat til

Kilde: Odense Bys Museer. Foto Lars Bjørnsten Odense.

Se mere om det nye H.C. Andersens Hus her!