VisitDenmark, H.C. Andersen og det internationale turistarbejde

dsc_8393

Flemming Bruhn fra VisitDenmark

VisitDenmark, H.C. Andersen og det internationale turistarbejde

Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark og bestyrelsesmedlem i og H.C. Andersen Fonden talte på temamødet den 17. november 2016 bl.a. om H.C. Andersen og Odense i forvandling og særligt om VisitDenmarks rolle, som den internationale brancheføringsorganisation, der skal skaffe turister til Danmark. Der er markedsførings kontorer rundt i verden. Disse har lavet en lille undersøgelse om kendskab og relevans til H.C. Andersen. De har været på gaden i Beijing i Kina for at spørge den almindelige kineser om de kender H.C. Andersen og om de ved hvor han kommer fra og om de kunne tænke sig at rejse til Danmark?  Resultatet var, at alle kender H.C. Andersen, der færreste ved at han kommer fra Danmark og de er ikke lige parate til at rejse til Danmark. Visit Denmark har talt med deres rejsekontorer verden over om hvordan kendskabet er til H.C. Andersen er. Er H.C. Andersen relevant i markedsføringen af Danmark? Ja: U.S. A., UK, Italien, Indien, Kina. Ja/nej: Holland, Tyskland. Nej: Norge, Sverige. Kilde Rundspørge blandt VisitDenmarks markedschefer. I Italien og Indien er foretaget en rundspørge blandt turoperatører. HCA-fonden har efterfølgende udvalgt 2 markeder: Italien, Kina med det formål: At gå fra HCA-kendskab til at blive Odense / Danmarks turister.

På Fyn og i Odense har vi kun H.C. Andersen, at byde ind med på den internationale scene. Der er ikke andre brand, som kommer op med sådan en styrke. H.C. Andersen er kendt som et brand. På nogle markeder er han træt og andre steder er vi ved at tænde ham. Ikke særlig mange ved, at han kommer fra Danmark, når man kommer rundt i den brede verden. H.C. Andersen vurderes på udvalgte markeder, at være den eneste rigtige krog vi har at hænge markedsføringen af Danmark og Odense op på. Det, der skal til, er markedsføring, vi kan have nok så gode aktiviteter og museer i Odense og Danmark , men hvis folk ikke hører om dem kommer de ikke hertil.  Vi skal gøre det relevans ved at lave spændende oplevelser og skabe et godt produkt.

Lars Bjørnsten Odense 2016

Se mere om “H.C. Andersen og Odense i forvandling” her!