Verdens bedste brand H.C. Andersen

Marketingskoordinator Lone Weidemann fra Odense Bys Museer

H.C. Andersen og Odense i forvandling er overskriften på nogle temadage, som H.C. Andersen Fonden inviterer til. Lone Weidemann som er marketingskoordinator hos Odense Bys Museer talte den 17. november 2016  bl.a. om det internationale turistsamarbejde med særlig vægt på Kina.

Der sker rigtig meget, når man bevæger sig ud i verden og siger H.C. Andersen. Når Lone Weidemann rejser ud i verdenen tænker hun, at hun har verdens bedste brand under armen. Hun har arbejdet med marketing i over 25 år og det er første gang hun har haft et produkt og et brand, som vækker genklag hos de mennesker man taler med. Man skal bare sige H.C. Andersen så siger det wow og det er mest i Kina. H.C. Andersen er sagen og det er et samarbejde vi har haft igang i i flere år. Hun talte om det internationale turismearbejde, som man kan dele det op i to grupper. Det man gør fra VisitDenmarks side støtter vi op om lokalt, regionalt samtidig med at fonden er inde med penge. Museerne og de lokale turistkontorer bliver sat på  de forskellige samarbejdspartnere og skaber kontakten.

I Odense får vi ofte pressebesøg, det kan være fra Italien, men også fra Kina. Der har været mange tv-stationer og magasiner der har sendt journalister og bloggere til Odense. Det kan være H.C. Andersens Hus, som er ikonet, men vi vil gerne have, at de bliver lidt længere. Vi tager dem bl.a. repræsentanter fra rejseselskaber med rundt i byen til de mange spændende H.C. Andersen steder. H.C. Andersen brugte nr. 47 i sko og var 185 cm høj og det med at gå i hans fodspor lyder banalt, men wow, at man kan det, så kommer man rundt nede omkring åen, hvor hans moder vaskede tøj. Med en god storytelling  har vi tændt dem og de elsker små anekdoter og det er vigtigt at gøre dem familiær.

På museet så vi, at først kommer små grupper, så kommer 3000, så 5000 og sidste år (2015) 10000 kinesiske gæster. I år (2016) har man tæt på 15 000 kinesiske gæster, så vi er igang med noget af det rigtige. Der er to grunde til at man er i Kina,  at skabe langtidsholdbare relationer, det er den personlige kontakt der tæller. Det andet er, at præsentere nye produkter bl.a. efterspørges i Kina summer camps for de kinesiske børn, som skal ud og lære og ikke kun holde ferie. Det kan man med Andersen og det er vigtig med den læringsproces for de kinesiske børn. I 2017 er det dansk – kinesisk turismeår. Der bliver fem store højdepunkter i Danmark. To ligger i Odense, det ene bliver en stor lysfest 6. december, hvor det er 150 år siden H.C. Andersen blev æresborger i Odense. Desuden vil der være noget på Kronborg, hvor vi spiller H.C. Andersen ind. Mere herom senere. Af SDU H.C. Andersens Centret er vi udpeget til, at stå for en stor international kongres, hvor man kigger på den globale Andersen. Der arbejdes hele tiden med nogle nye ting og det giver noget tiltrækning og det gør brandet H.C. Andersen stærkt, så vi kommer op i højere liga.

Lars Bjørnsten Odense 2016

Se mere om “H.C. Andersen og Odense i forvandling” her!