H.C. Andersen, Homo Ludens og legebørn i hele verden

   

Legeredskaber “Den grimme ælling” og “Den lille Havfrue” Foto: KOMPAN.

Nedenstående er en del af et indlæg om Kompan, H.C. Andersen og eventyr. Se side 1.

Hvorfor så H.C. Andersen , når man arbejder i hele verden, så har man brug for en der kendt i hele verden og det er H. C. Andersen og eventyrene. Eventyrene og indholdet i dem kan bygge bro mellem forskellige interessegrupper, de spænder over  kulturer, religioner, og nationaliteter Der er nogle etiske indsigter i H.C. Andersens eventyr, der  indeholder nogle grundlæggende  sandheder. Der er ikke nogen, der vil tænde af på dem eller sige, at de er politisk ukorrekte. Det er fælles arvegods.

Legen bygger bro mellem generationer, hvis vi skal lave en legeplads, hvor historiefortælling og sproget indgår, er der rigtig meget rolleleg, så kunne vi f.eks tage nogle af de temaer de har i Ramashang f.eks Angry Birds , et eller andet, som er meget i børnenes kulturelle verden, så har vi den svaghed, at så kommer bedstemor på legepladsen med sine børnebørn og det kan hun slet ikke relatere sig til,  Det er ikke sikkert, at hun har set den sidste Disney film. Det har slet ikke den samme validitet som H.C. Andersens eventyr har, som udover at være kendt og anerkendt er en god historie som de voksne kan stå inde for. Det er nok derfor H. C. Andersen bliver brugt i undervisningen rund om i hele verden. Eventyrene er troværdige.

Vi har forskerne med fra H.C. Andersens Hus med til at lave den korte version af de eventyr vi gerne vil arbejde med i vores app. Spørgsmålet er bl.a. om, hvordan skal legeredskaberne se ud for at understrege indholdet i eventyrene, så vi har en ægthed og troværdighed i vores storyting, som vi kan stå inde for. Således, at vores brand fremstår troværdigt rundt i verden overfor brugerne og ikke mindst overfor undervisningssektoren. Der er udviklet en del undervisningsmateriale til vores H.C. Andersen app og til vores H.C. Andersen legestruktur.

Vil gerne fortælle om, hvordan man designer og tegner nogle ting, skærer det ud og sætter det op. Det er dog ikke så enkelt, processen i H.C. Andersen udviklingen er lang, da der er meget der skulle testes .Vi kigger på hvad sker der ude i samfundet, sker der noget med børns sproglige udvikling. Vi vil have at det skal være sjovt og at det skal styrke deres fysiske, sociale og sproglige udvikling, som der er særlig fokus på med udviklingen af H.C. Andersen produkterne. Det skal bruges i skoler og institutioner, og skal kunne forstås af de voksne der omgiver børnene konstant. Vi skal teste det i børnehaver og skoler, når det er lavet. Legeredskaberne skal være fysisk og ergonomisk korrekte og ikke mindst sikkerhedsgodkendte. Vores håb er er, at folk tager legepladserne med sig hjem og vender tilbage igen.

Lars Bjørnsten Odense 2016

Se mere om Kompans H.C. Andersen legepladser – smartplayground her!

Se mere om “H.C. Andersen og Odense i forvandling” her!