Tiltrækning af kinesisk turisme til “Andersen’s Hometown” #安徒生故乡#

Tiltrækning af kinesisk turisme til “Andersen’s Hometown”

H.C.Andersen Fonden har inviterer til temamøder, hvor man bl.a. kan hør om H.C.Andersen og Odense i forvandling. Den 24. november 2016 var temaet “H.C. Andersen og kinesere i Danmark. Forretningschef Thomas Kastrup fra Destination Fyn fortalte om “Tiltrækning af kinesisk turisme til “Andersen’s Hometown”.

Tiltrækning af kinesiske turister

Thomas Kastrup er forretningschef for Destination Fyn Klyngen – en del af Udvikling Fyn og taler om, hvordan vi professionelt tiltrækker kinesere. Han har fået 10 minutter til at fortælle, hvordan de slår hul i den kinesiske mur, hvordan får vi del i kagen der hedder kinesisk turisme? En interessant iagttagelse er, at mange af de rejsebureauer som de har arbejdet med et par år for at gøre Odense og Fyn kvalificeret og nu begynder selv at komme til Odense og Fyn. Der er et kæmpe potentiale i Kina. Faktum er at Kina ikke blot er vedens største rejsemarked, men også verdens hurtigste rejsemarked, allerede idag er der små 150 millioner kinesere, der rejser ud af  Kina og indenfor de næste 10 år forventes det at stige med 100 millioner rejsende, så det er et interessant marked ikke alene på grund af økonomien. Det er også interessant for os i Odense og på Fyn,  fordi vi har noget der motiverer kineserne for at rejse hertil.

H.C. Andersen er et megabrand. Han tilhører os – vi har autenticitet og derfor har vi noget, der er meget attraktivt for kineserne. Kineserne kommer hertil på grund af autenticitet og det lille gule hus H.C. Andersens Hus, Den fynske Landsby, sejle på Odense å, og for at besøge Egeskov. Tendensen er at de begynder, at komme længere og længere ned på den sydlige del af Fyn til Svendborg, Æreskøbing, og ikke kun fordi H.C. Andersen er født i odense. Den udvikling Odense har investeret i de sidste par år, i H.C. Andersens fodspor, eventyr på åen, et nyt kommende eventyrhus. Det er elementer, der gør at vi får en langt større gennemslagskraft på det kinesiske marked.

Det er et marked i vækst, vi har et konkurrencedygtigt produkt, vi har en oplevelse, som kineserne vil række ud efter, Udfordringen er at linket mellem H.C. Andersen og Odense ikke er særligt stærkt og mange kinesere ved ikke at Odense er hjemby for H.C. Andersen. Det er det link vi prøver at skabe i Destination Fyn sammen med 22 aktører offentlige som private, som allerede for 2-3 år siden kunne se potentialet, udfordringen i at det manglende link mellem H.C. Andersen og Odense er værd, at tage ejerskab på. Derfor har vi sammen med vores partnere udviklet, en driftplatform, som er “Andersen’s Hometown”, det er den fortælling alle aktiviteter i Kina går ud med. Det er autenticiteten, der er det primære kort, det er den vi bygger alle vores indsatser på.

Det gennemgående symbol i al kommunikation er “Andersen’s Hometown” #安徒生故乡# og den bliver brugt i forskellige sammenhænge bl.a. i en af verdens fem største badmintonturneringer Yonex Denmark Open. En turnering, der kommer ud til 250 mill. kroner husstande i Kina. Det er et eksempel på, at vi med H.C. Andersen i front bygger op til et kendskab til Odense  Vi arbejder med forskellige markedsføringsmåder  bl.a print, onlinekampagner. China Open. Vi inviterer forskellige kinesiske medier hertil. Mere centralt bliver indsatsen på de kinesiske sociale medier, det er der vi har muligheden for at komme i kontakt med vores målgrupper. vi har valgt, at focusere på Kinas svar på Twitter, Sina Weibo.com (http://s.weibo.com/ ). Her arbejder vi med at udbrede kendskabet til H.C. Andersen  og vores brand  “Andersen’s Hometown”. En ting er, at skabe interesse og synlighed, som er forudsætningen, for at der er nogle kinesere der vælger Odense og Fyn. De kinesiske gæster giver omsætning til byen og vi vurderer, at tæt på 100% af alle kinesiske gæster kommer i H.C. Andersens Hus. Der er over en årrække sket en udvikling på ca. 250%. Det kniber med, at få overnatningstallene til at følge med. Det skyldes især, at kineserne har travlt når de kommer til vores del af verden. Typisk er de i Odense og på Fyn, som led i en Skandinaviens rundrejse på 8-10 dage. Vi ligger tæt på København og derfor har de typisk hotel i København og det er nemt at komme til Odense og hjem igen.  Vi kan se, at vores oplevelsesprodukt på Fyn stiger i takt med at attraktioner som f.eks Egeskov også bliver bedre til at markedsføre sig og så får kineserne flere grunde til at bruge længere tid på Fyn. På grund af, de kun har 8-10 dage ialt, så vi konkurrerer ikke kun med København, men også med Malmø, Bergen, Gøteborg osv. En kinesisk turist på dagsbesøg  bruger ca. 1000 kr i døgnet, en turist med overnatning 1800 kr. jvf. VisitDenmark.  Al turisme omsætning på Fyn er 5,7 milliarder. Det er små tal, men potentialet er tilstede. Kinesisk turisme vil vokse i de kommende år. Et nyt eventyrhus vil være vores kerneprodukt i vores Kina indsats. Et museum på verdensklasseniveau vil øge interessen for at rejse til Odense.

Lars Bjørnsten Odense 2016

Se mere om “H.C. Andersen og Odense i forvandling” her!