H.C. Andersen som nationalt og internationalt brand

dsc_8373

Erik Laumand fra Nørgård Mikkelsen talte om H.C. Andersen som brand

H.C. Andersen er en uudtømmelig kilde til inspiration og en magnet, der tiltrækker folk fra hele verden. H.C. Andersen Fonden har inviteret til tre temamøder, hvor du bl.a. kan høre om det kommende Eventyrhus, hvorfor antallet af kinesiske besøgende i byen er eksploderet, og hvordan H.C. Andersen er et ikon på den forvandling, vi oplever i vores by netop nu. Mødet den 17. november 2016 i Festsalen på Odense Rådhus handler det om H.C. Andersen i Danmark og verden.

H.C. Andersen som nationalt og internationalt brand

Erik Laumand, fra Nørgård Mikkelsen talte om H.C. Andersen som brand. Branding er blevet et modeord, men hvad er branding. Der er to parametre man snakker om, når man taler om branding: For det første, kendskab, hvor kendt er han? Det andet parameter er, hvor relevant er man? Hvis man er vældig, vældig kendt og vældig vældig relevant, så er man et stærkt brand. Hvis man tager H.C. Andersen og gik i gang med det her for 4-6 år siden og sådan for alvor arbejdede med det. Hvis vi spørger rundt i Danmark så ved ca. 100 procent hvem H.C Andersen er og tæt ved 100 % ved, at H.C. Andersen og Odense hører sammen. Det er alle med på.  Når man så spørger, hvor relevant var han, så er svaret noget andet. Ramashang opstillede for nogle år siden en liste over Danmarks 10 kedeligste attraktioner. Nr. 1. var H.C. Andersens Hus. Det var der vi startede opgaven, for os var at gå ind i det og så ændre på kendskab og lave nogle aktiviteter, der således opbygger relevans, så man kan begynde at bruge H.C. Andersen. vi er kommet rigtigt langt med en hel masse tiltag. Eventyrhuset bliver kronen på værket når det kommer.

Du kan i dag ikke gå en tur i Odense uden at møde kinesere. De vælger at komme og tage fat i H.C. Andersen. Millioner af kinesere synte,s der er noget af værdi i H.C. Andersen og at der er noget multirelevans i H.C. Andersen , så er der nok noget om sagen. Det har været med til at styrke vores egen stolthed og at vi selv har genopdaget H.C. Andersen. Det er glædeligt. Konklusionen er at H.C. Andersen er gået fra at være et træbrand til et trendbrand. Vi har fået sat strøm til og vi er på vej og med de ting der ligger foran os bl.a. med det nye eventyrhus, så bliver H.C. Andersen et rigtigt stærk brand, som vil score rigtig højt på kendskabet og rigtig højt på relevans. Den del af opgaven, som vi har været med på. Det er det, at gøre det relevans for danske turister.

Når man skal lave et mål for alle så bliver det enormt urelevant, så det første er at prøve at stramme målgruppen, hvem er det så vil vil have fat på med denne aktivitet. Når vi talte om turister og hvem der skulle komme til Odense, så ville vi gerne tiltrække børnefamilier. Så vores målgruppe omkring det her projekt er at ville have børnefamilier til Odense Det der var grundideen er at tage 7 små attraktioner og et par halvstore Zoologisk Have og Egeskov. I stedet for at have mange små ting, så drejer det sig om at få dem sammen i en stor fælles ting. Det er det, der skal til for at man kan have en tiltrækningskraft. Selvom vi syntes at Zoologisk Have og Egeskov er halvstore, så har de svært ved at tiltrække kunder, der der ikke kommer langvejs fra. Langt den største del af deres gæster kommer er nogle der bor forholdsvis tæt ved. Det siger noget om, hvor svært det er, hvis der ikke virkelig bygges noget tiltrækningskraft op. Det er ikke nok at være et jernbanemuseum for at få folk til at komme fra Aarhus til Odense. så det er bedre at stå sammen og bygge noget sammen for børnefamilier. Vigtigt at folk oplever det som en samlet attraktion. Selvom der er huller p.t. i Odense, så er der så mange spændende byrum. Når man så får det til at hænge sammen, så skal man involverer folk.

Det er vigtigt, at man er med på de digitale medier, derfor har vi lavet en digital eventyrbog, hvor kan bygge sin egen eventyrbog. Vigtig, at det deles med andre, så får man nogle ambassadører der sender andre mennesker til byen. Men vi skal også være i de traditionelle medier og det er vi også med annoncer og desuden får vi redaktionel omtale. Den fælles markedsføring har nu været der i tre år og det har glædet fonden som putter penge i det. De medvirkende attraktioner er alle glade for det og alle oplever en fremgang i antallet af gæster, så vi kan se, at vi er på rette vej og at folk køber ind i det her koncept. H.C. Andersen er på vej til at blive et stærk brand, fra træt brand til trend brand til stærkt brand, det er en god rute at følge.

Lars Bjørnsten Odense

Se mere om “H.C. Andersen og Odense i forvandling” her!