Tematisk forskydning i eventyret om Klods-Hans

1-1-1-klods-hans-1

Klods-Hans fra en tidligere eventyrfrise på Bogense Skole. Foto Lars Bjørnsten Odense

Klods Hans

Det sidste eksempel er den tematiske forskydning i eventyret Klods-Hans. Er han en Aladdin figur, der bare kan det hele og det hele kommer let eller er han en idiot, improvisator eller et geni. Men man kan faktisk også læse eventyret som en feministisk oprørsforsøg fra prinsessens side.

Hun er i hvert fald lige ved at blive frisat. Hun starter med første gang, da der kommer en bejler til prinsessen med at sige: Det er min fader der steger hanekyllinger, næste gang siger han vi steger hanekyllinger og når Klods Hans kommer så er det jeg der steger hanekyllinger.

Prinsessen kommer tilsyne , som aktør og på den måde ligger i teksten alle de forskellige perspektiver, som vi ikke umiddelbart ser når vi læser teksten og der er spillet mellem det vi umiddelbart ser og det der også ligger der og det er der Eventyrhuset også kan rykke. Næste side  16

Sider:  0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16