H. C. Andersen tegning: “Fra Neapel” 1834.
H.C. Andersen så sig selv som en træfugl. Når det hjemlige klima blev for koldt, mistede han modet og måtte rejse bort til varmere himmelstrøg – steder, hvor han kunne drukne sin sorg i nye oplevelser eller udtrykke den i sin kunst. Det blev hjemløsheden, som kom til at kendetegne hans liv og kunst. Som en nomade måtte han hele tiden søge mod nye ukendte egne i håbet om derigennem at finde hjem.
Horats: “Om Fred i Sindet”. Lyriske Digte, bog 2.
“Sorg stiger med ombord paa Skibets Planker,
Rytteren rider ej fra Nød, som nager;
rappere iler den end Østenvind, som
Skyerne jager.”
Se mere: Om H.C. Andersens kærlighedsliv eller mangel på samme – fra det første problematiske møde, over forelskelserne og begæret og til nederlagene og til hvordan de udmøntes i kunsten på de nedenstående sider. Kilder Odense Bys Museer og H.C. Andersens Hus. Foto Lars Bjørnsten Odense 2013.
Sider: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23