H.C. Andersens flugt (22)

neapel-hca

H. C. Andersen tegning: “Fra Neapel” 1834.

H.C. Andersen så sig selv som en træfugl. Når det hjemlige klima blev for koldt, mistede han modet og måtte rejse bort til varmere himmelstrøg – steder, hvor han kunne drukne sin sorg i nye oplevelser eller udtrykke den i sin kunst. Det blev hjemløsheden, som kom til at kendetegne hans liv og kunst. Som en nomade måtte han hele tiden søge mod nye ukendte egne i håbet om derigennem at finde hjem.

Horats: “Om Fred i Sindet”. Lyriske Digte, bog 2.

“Sorg stiger med ombord paa Skibets Planker,
Rytteren rider ej fra Nød, som nager;
rappere iler den end Østenvind, som
Skyerne jager.”

Se mere: Om H.C. Andersens kærlighedsliv eller mangel på samme – fra det første problematiske møde, over forelskelserne og begæret og til nederlagene og til hvordan de udmøntes i kunsten på de nedenstående sider. Kilder Odense Bys Museer og H.C. Andersens Hus. Foto Lars Bjørnsten Odense 2013.

Sider:  0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23