Historien om porcelænsfigurerne

 Porcelænsfigurer

Tidligere i historien brugte almindelige mennesker ikke porcelænsfigurer, som udsmykning i hjemmet, da det har været forbeholdt borgerskabet. Der har sandsynligvis været et skarpt skel mellem arbejdere og bønderne og borgerskabet. Den førstnævnte gruppe havde ingen midler til at erhverve sig sådanne ting og havdenok med at gøre med at skaffe sig mad, tøj m.m. til dagen og vejen.

Svane fra Den Kongelige Porcelænsfabrik. Svane udført af marcipan fra Odense Marcipan. Se mere!

Porcelænsfigurer, fajancefigurer var i 18. hundrede tallet at betragte , som et flot og godt håndværk, som oftest blev udført af anonyme kunstnere. De var i starten , at betragte som en et supplement til bordopdækning i storstuen eller i riddersalen. I starten lavede konditorne disse figurer, men siden hen blev de lavet i porcelæn . De indgik oftest som en afslutning på måltidet i stil med nutidens kransekagefigur eller overflødighedshorn. Figurerne skulle tilfredsstille borgerskabets krav og give udtryk for den livsholdning og forestillingsverden, som de havde. Porcelænsfigurerne, spisestel, kaffestel, platter m.m. er for mange mennesker i dag værdifulde samleobjekter eller investeringsobjekter.

Den Kongelige Danske Porcelænsfabrik blev i 1779 overtaget af Kongehuset. De tre bølgede linier oven på hinanden er porcelænsfabrikkens vartegn og symboliserer Storebælt, Lillebælt og Øresund. I dag er de tre store københavnske porcelæns- og fajancefabrikker: Den kongelige Porcelainsfabrik, Fajancefabrikken Aluminia, Porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl sluttet sammen i virksomheden Royal Copenhagen. Til fremstilling af porcelænsfigurerne blev anvendt forskellige teknikker bl.a. underglasur, overglasur . Frembruddet for dansk porcelæn skete i 1888 på Den nordiske Industri – Landbrugs- og Kunstudstilling i København og i 1889 på Verdensudstillingen i Paris, hvor den danske kunstindustri blev kendt og produktionen kom i gang fra enkle vaser til modellerede naturtro figurer byggende på de nye teknikker Porcelænsmalerne brugte en stor rigdom af naturindtryk med ganske få farver i forskellige nuancer. Den gennemgående farve var den klassiske koboltblå farve. De naturalistiske motiver skabte en tradition for de mange naturtro porcelænsfigurer fra ca år 1900.

I starten var det små figurer senere blev figurerne betydeligt større med et meget fortællende indhold, således også fra H.C. Andersens eventyr. Mange af porcelænsfigurer fremstilles stadigvæk i dag, hvor andre kun er lavet i nogle få hundrede eksemplarer og er samleobjekter for feinsmeckere. I dag anvendes mange af figurer, som udsmykning i de danske hjem og mange gange er de udtryk for ”en historie”. F.eks. vil det være oplagt at ”sygeplejersken” foræres til en person , der har uddannet sig til det job o.s.v. Dyrene kan symbolisere noget i forhold til ens familienavn eller nogle menneskelige egenskaber eller måske blot fordi man godt kan lide netop den hund eller fisk.

Oversigt over H.C. Andersen porcelænsfigurer!

 

Lars Bjørnsten 18. januar 2013